Jeugd

Bij de Jeugd draait het om de drie kernwaarden plezier, veilig en leerzaam. Deze kernwaarden zitten in de trainingen, de wedstrijden, de begeleiding en de organisatie.

De jeugdspelers worden, conform de richtlijnen van de KNHB, ingedeeld in leeftijdscategorieën, de ‘lijnen’ genoemd. Er zijn 4 lijnen (O18, O16, O14 en O12) en voor elke lijn gelden specifieke leeftijdscriteria. De leeftijd van een kind op 1 oktober bepaalt in welke lijn hij/zij geplaatst wordt (zie ook de Procedure Beleid teamindelingen en Procedure Peildatum 1 oktober van de KNHB).

Alle jeugdleden in de O18, O16, O14 en O12 -lijn zijn ondergebracht in teams. De teams bestaan uit minimaal 13 tot maximaal 16 spelers. Er wordt onderscheid gemaakt in selectieteams en breedteteams:
  • Een selectieteam bestaat uit spelers die volgens de Technisch Directeur, de hoofdtrainers en de coaches en trainers van de selectieteams de meeste kans maken om zich te ontwikkelen tot een op relatief hoog niveau spelende hockeyer.
  • Als je niet in een selectieteam bent ingedeeld kom je in een breedteteam. De breedtespelers worden qua sterkte zo gelijk mogelijk verdeeld over het aantal breedteteams in een lijn, zodat ook – qua sterkte – zo gelijk mogelijke teams ontstaan. De nummering van de breedteteams (3, 4, 5 etc.) is administratief en zegt niets over het niveau; je kunt dus het ene jaar in bijv. JO12-6 spelen en het andere jaar in JO12-3 en v.v.
Het kan voorkomen dat een jeugdlid beter op zijn/haar plek is in een andere lijn dan die waarin hij/zij initieel is ingedeeld of 1 of meer seizoen heeft gespeeld. Wij volgen hierbij de dispensatieregeling van de KNHB.

Wil je meer weten? Neem dan contact op met de Jeugdcommissie.

Download: