Jongste Jeugd

Bij de Jongste Jeugd draait het om de drie kernwaarden plezier, veilig en leerzaam. Deze kernwaarden zitten in de trainingen, de wedstrijden, de begeleiding en de organisatie.

De Jongste Jeugd speelt in 3-, 6- en 8-tallen. De teams spelen in 3 categorieën bij de Jongste Jeugd, te weten in de O8 (3-tallen), O9 (6-tallen) en O10 (8-tallen). De hele kleintjes (4 en 5 jarigen) spelen nog geen hockey, maar kunnen aan Funkey deelnemen. O7 traint alleen nog maar en spelen nog geen wedstrijdjes.
Afhankelijk van de leeftijd en de ontwikkeling van kinderen worden zij in deze categorieën ingedeeld.

Het uitgangspunt bij het indelen van kinderen in teams is de ontwikkeling van het kind. Wanneer hebben kinderen voldoende getraind en zijn ze er aan toe om een wedstrijd te kunnen spelen? In hoeverre is hij/zij er aan toe om op een groter veld te gaan spelen? Het plezier, de veiligheid en het leeraspect zijn belangrijke aandachtspunten.

De hele Jongste Jeugd staat in het teken van de motorische ontwikkeling van kinderen:
  • Op 4- en 5-jarige leeftijd gebeurt dit spelenderwijs als kinderen deelnemen aan Funkey. Kinderen gaan dan nog niet hockeyen, maar leren op verschillende manieren goed te bewegen.
  • Vanaf 6 jaar gaan kinderen leren hockeyen. Vandaar dat we voor 6-jarigen met name speelse trainingen verzorgen en starten met het spelen van wedstrijdjes (3 tegen 3).
  • Vanaf 7 jaar krijgen kinderen meer spelgerichte trainingen en kunnen ze ook deelnemen aan de competitie.
  • Via 3-, 6- en 8-tallen groeit de Jongste Jeugd richting 11-talhockey.

Hoeveel kinderen zitten er in een team?
Afhankelijk van de categorie zijn er verschillende aantallen kinderen per team nodig om wedstrijden te kunnen spelen:
  • Bij 3-tallen bestaat een team uit minimaal 6 spelers, waaruit 2 teams gevormd kunnen worden die tegelijkertijd naast elkaar spelen. In een wedstrijdje zijn er maximaal 3 veldspelers en eventueel wisselspelers, maar geen doelverdediger.
  • Bij 6-tallen worden wedstrijdjes van 3 tegen 3 gespeeld en na de winterstop 6 tegen 6. Een wedstrijd duurt 2x15 minuten.
  • Bij 8-tallen bestaat een team uit maximaal 7 veldspelers, 1 doelverdediger (met keepersuitrusting) en wisselspelers. Een wedstrijd duurt 2x30 minuten.
Wil je meer weten?
Neem dan contact op met de Jongste Jeugdcommissie.