Uit 'de oude doos' van MHC Leusden (4)

26 mei 2020 - Wat een opruimwoede al te weeg kan brengen. Doordat we wat meer aan huis gebonden zijn door het coronavirus ben ik fanatiek aan het opruimen geslagen. Ik kom van alles tegen, van mecanokistjes tot een schoolschriftje van 55 jaar geleden! Tekeningen van de kinderen en bonnetjes uit 1998…
Maar ook ordners en persoonlijk archief van MHC Leusden en dat bracht me op het idee om nu een paar weken een ‘Uit de oude doos’ te schrijven! Bij deze deel 4.

Nadat ik in ‘Uit de oude doos 3’ over het jaar lustrumjaar 1998 heb geschreven, maak ik nu een hele grote stap. Ik ga meteen door naar 2008, het jaar van de verhuizing en van een lustrum! Het idee om naar een nieuwe accommodatie te gaan was er al heel veel jaren… eigenlijk te lang. Het onderhoud van het oude clubhuis en het meubilair werd steeds maar doorgeschoven… Maar toen kwam toch het moment van de waarheid. Ik citeer een stukje uit de notulen van de extra ledenvergadering MHC Leusden, d.d. 14 november 2007:

Laatste informatie over de planning
Jeroen Bonekamp (lid van de bouwcommissie) geeft een presentatie van de voortgang. Offertes van de aannemer (Bloemendal) en onderaannemers (Wouters en Lomans) zijn onderzocht op marktconformiteit. Direct na de kerstvakantie zal de bouw van het clubhuis beginnen. Het bestek inzake de aanleg van de velden gaat in december op de markt (door de gemeente). De planning is zeer krap en het zal dan ook spannend worden of de oplevering van het volledige complex op 1 september 2008 kan worden gehaald. Voornoemde is ook bij de gemeente bekend.

In weer een extra ledenvergadering van 10 december 2017 werden nog enkele punten met betrekking tot de verhuizing besproken:
*afronding akkoord gemeente
*het 4e kunstgrasveld onder de aandacht blijven brengen
*de gewenste toplaag kunstgrasvelden

Het was duidelijk dat er voor deze verhuizing ook wat extra geld nodig was, dus er werd een commissie gevormd: De Schammercommissie, samengesteld uit afgevaardigden van bestuur, sponsorcommissie, bouwcommissie, jeugdcommissie, senioren, trimmers en veteranen. Deze commissie HOODS (Help Ons Over De Schammerbrug) ging vol energie aan de slag en stelde een jaarprogramma op. De sponsorcommisie benaderde de Vrienden en bedrijven, de overige leden van de Schammercommissie gingen aan de slag met de teams / leden. De inzet was dat elk elftal als team een bepaald bedrag ophaalde. Het team mocht zelf bepalen welke acties ze gingen houden om het streefbedrag (of meer) binnen te halen. De kick-off was op 5 november 2007 door onze eigen Schammerburgemeester Dik Sanders.

Er waren heel originele acties naast het auto’s wassen en loten verkopen. Zoals de was- en strijkactie; ik zie de Dames Veteranen nog staan met de strijkplanken in het clubhuis. Ook kon men voor een paar euro een Sinterklaasgedicht laten schrijven.

De commissie zelf organiseerde een wijnproefavond, de Grote Clubactie en om de HOODS-actie af te sluiten de ‘Vallei Promenade Farewell Party’ op 5 juli 2008. Op die dag werd een hockeyclinic verzorgd door Heren 1, je kon een stuk kunstgras kopen, er werden dreamflyers verkocht en opgelaten, er was een marktkraam met hockeystropdassen (ja, echt waar) en je kon daar ook een gokje wagen waar de koeien op het KG-veld hun koeienvlaaitje gingen neerleggen. Daarna een veiling van de inventaris van het oude clubhuis: barkrukken, koelkasten, tostiapparaten, tafels en stoelen, de houten krukjes, de groene driezitsbankjes en nog veel meer. Het was een hele leuke middag / avond met een goed resultaat.

En toen konden we door… op naar de voorbereiding van de opening van het nieuwe clubhuis. Op vrijdag 10 oktober 2008 was het Erica Terpstra, destijds voorzitter van NOC*NSF, die het nieuwe onderkomen van MHC Leusden officieel opende, in bijzijn van Johan Wakkie, KNHB directeur en heel veel leden en oud-leden.

Het nieuwe complex werd natuurlijk volop gebruikt door de eigen leden en de vele nieuwe leden, maar ook de KNHB meldde zich al snel. Het landskampioenschap van de jeugd is bij ons gespeeld, evenals een groot vierlanden jeugdtoernooi. Er waren ook internationale teams die graag van ons complex gebruik maakten, met het Van der Valk Hotel om de hoek is het een ideale locatie om je voor te kunnen bereiden op een groot internationaal toernooi.

De feestelijke stemming bleef, een hele week lang: MHC Leusden bestond 35 jaar. Een volle week met voor iedere leeftijdsgroep een speciale dag. De eerste teams speelden een wedstrijd tegen de Boekaniers (heren) en de Zwarte Tulpen (dames), er was een groot lustrumdiner, een oud-ledendag, een jeugdcircusdag, het CD-kamp, een AB-feest, een petje-op-petje-af-quiz, enzovoort….

Ik zeg: MHC Leusden was, is en blijft de leukste vereniging van Midden-Nederland!

Dit was mijn laatste 'uit de oude doos'.
Mieke van Hassel

26-5-2024 Algemeen nieuws