in the spotlight: Gerke van Dam, hockeytrainer in hart en nieren!

Vrijwilligers zijn voor een sportvereniging van onschatbare waarde; wij kunnen niet zonder! Met ‘in the spotlight’ zetten wij elke maand een vrijwilliger in het zonnetje. Deze maand is dat Gerke van Dam, die al jong met hockey begon, inmiddels een indrukwekkende carrière als trainer en coach achter de rug heeft en – gelukkig – nog lang niet te stoppen is!

Gerke is geboren in Amersfoort en is haar hockeyloopbaan begonnen bij hockeyclub Amersfoort. Haar vader was actief bij AMHC en jaren later trouwens ook bij MHC Leusden. Gerke speelde al jong in Dames 1 Amersfoort en werd in 1983 door coach Peter Kipp gevraagd over te komen naar Dames 1 Leusden. Dat heeft ze toen gedaan en daar zijn we nog steeds blij mee!
Na een jaar werd zij al gespot door Eric Timmer – die destijds met Peter Elffers TZ Heren en Jongens deed. Hij vroeg haar of ze MB1 zou willen coachen. Dat heeft Gerke gedaan en heel succesvol, want dat team heeft toen meegedaan aan de Nederlandse Kampioenschappen zaalhockey! Toen dit team MA1 werd, ging Gerke met hen mee.

In 1994 zat Gerke als coördinator hockeytechnische zaken in het bestuur van MHC Leusden. Maar het trainen en coachen beviel haar wel en daarom haalde zij alle trainersdiploma’s: Jeugd Hockey Trainer (JHT cursus), Trainer B en A. Daarvoor moest zij ook stage lopen, ondermeer bij Hockeyclub Hilversum (toen overgangsklasse) en zij is trainer geweest van Woerden Dames 1. Ook MHCL wilde haar graag als trainer/coach. Van 1995 tot 1998 was Gerke coach van Dames 1 en onder haar leiding is dit team in 1996 naar de 1e klasse gepromoveerd. In 1998 is Gerke zelf weer gaan hockeyen.

Toen ik wat lustrumboekjes van MHC Leusden doorkeek, op zoek naar de juiste jaartallen, kwam ik nog meer te weten over Gerke. Zo zat zij bijvoorbeeld ook een aantal jaren in de kampcommissie en de cabaretcommissie! Dat was Gerke misschien even vergeten… maar wij niet! :-)

Van 2000 tot 2007 heeft Gerke met haar gezin in Frankrijk gewoond, waar haar man Tom naartoe uitgezonden was voor Nissan. Maar het hockeyen kon zij natuurlijk niet laten en zij heeft daar een dameshockeyteam opgezet. Voornamelijk bestaande uit expats, maar ook hockeysters uit de streek deden mee. Zij speelden en trainden elke dinsdagochtend onder leiding van Gerke.

Na terugkomst in Nederland woonde het gezin in Uithoorn, waar Gerke is gaan hockeyen bij Qui Vive en haar kinderen bij Amstelveen. Na haar scheiding kwam Gerke weer terug naar Leusden. Zelf ging ze hockeyen in het Dames Veteranen A-team op de dinsdagochtend, maar ook weer coachen, deze keer bij dochter Suzanne in de MD-lijn. Dit heeft ze volgehouden tot Suzanne naar de MA ging. En intussen was zij ook actief bij de bar….

We zijn nu in het jaar 2020 en nog steeds is onze 'bezige hockey-bij' Gerke heel actief in onze vereniging! Zij ondersteunt Nicole Cardinaal bij de training van Jong Dames 2 en is bovendien manager van dit team. Regelmatig fluit ze een wedstrijdje en op de woensdagavond geeft zij training aan een groot aantal enthousiaste dames Veteranen. Heeft Gerke nog ambities bij onze club? Nou, wellicht gaat ze in de toekomst wel weer wat barwerkzaamheden doen om zoveel mogelijk bij deze supergezellige club betrokken te blijven!

Naast al het vele vrijwilligerswerk voor onze vereniging wordt er ook nog gewoon, fulltime gewerkt. Gerke is office manager bij een tandartspraktijk in Amersfoort, wat haar zeer goed bevalt. En dan heeft zij ook nog tijd om af en toe op de golfbaan te staan, een boek te lezen en bij zoon Jochem, die kort geleden weer is gaan hockeyen, langs de lijn te staan!

Het was een leuk interview op 13 februari jl. en ik hoop dat dit voor jou nu een leuk leesmomentje heeft opgeleverd! Mieke van Hassel | februari 2019

• Meer lezen over andere oudertaken en vrijwilligerswerk? Klik hier!
  • Wil jij een bijdrage leveren als vrijwilliger? Neem contact op met de vrijwilligerscommissie!
  • Eerder verschenen interviews nalezen? Log in op LISA Team en ga naar Club > Documenten > In the Spotlight!

21-2-2024 Algemeen nieuws