In the Spotlight: Fred Barkhuis; al 67 jaar een hockeyhart!

Vrijwilligers zijn voor een sportvereniging van onschatbare waarde; wij kunnen niet zonder! Met ‘in the spotlight’ zetten wij elke maand een vrijwilliger in het zonnetje. Deze maand is dat Fred Barkhuis, een van onze oudste leden en tevens lid van Verdienste.
Fred is inmiddels 79 jaar, begon op zijn 12e met hockey en staat op MHC Leusden nog steeds met regelmaat achter de bar! Dán heb je echt ‘hart voor hockey’!

Wie is Fred Barkhuis? Je hebt hem vast al vaker gezien dan je dacht, want hij staat op zondag en doordeweeks met regelmaat achter de bar. Fred is getrouwd met Wieke en vader van twee kinderen; Martijn en Tessa, die allemaal hockeyen. Fred was 12 jaar toen hij met hockey begon, mede omdat het destijds niet eerder kon. Hij speelde bij verschillende hockeyclubs: BMHC (nu Bloemendaal), Enschede hockeyclub Prinses Wilhelmina, GSHC ‘Forward’ in Groningen, Upward en Malburgen in Arnhem en bij HC Emmen was hij voorzitter. Sinds 1978 is Fred lid van MHC Leusden, waarvan hij omstreeks 1982 drie jaar penningmeester was. Destijds nog een functie waarbij veel opgeteld en geschreven moest worden want een computer was er nog niet!

Fred is altijd een vrijwilliger in hart en nieren geweest. "In de beginjaren hielp ik om de lijnen op de grasvelden te leggen”, vertelt hij. "Een wekelijks terugkerende klus want als het gras werd gemaaid kon je weer opnieuw beginnen.” Daarnaast trok én trekt Fred zich het schoon houden van ons clubhuis en –terrein aan: "Met Henk Rouwendal en John Bernard waren we in het hockeyseizoen alle vrijdagen aanwezig om te kappen, rommel op te ruimen, etc. We noemden onszelf ‘de commissie Groen’. We begonnen met koffie, een praatje en dan: naar buiten. Ik vind het netjes houden van het terrein en daarbuiten (bijv. de parkeerplaats) belangrijk en geen vervelende klus en ik probeer sinds de verhuizing naar de Schammer daar wekelijks enkele uren aan te besteden. En er ligt echt veel rommel, een grote blauwe zak is vaak niet voldoende. Het aantal peuken op het terrein is gelukkig afgenomen, nu nog de kauwgom!”

In 1983 zat Fred in de lustrumcommissie. De club bestond toen 10 jaar en had destijds zo’n 400 leden. Grappig; iedereen staat op de groepsfoto die toen gemaakt is! Fred: "Hoe het kwam weet ik niet meer, maar opeens had ik een naam voor het lustrum bedacht, nl. ‘LEUStrum’ waarna de voorzitter zei dat we ‘het er bij gebrek aan beter maar mee moeten doen.’

Ook dát is Fred Barkhuis! J

Ook op sportief vlak heeft Fred zijn steentje bijgedragen. Als coach heeft hij de teams van zijn kinderen Martijn en Tessa enkele jaren begeleid. "Leerzaam, maar vooral ook een prettige ervaring. Kan ik alle vaders en moeders aanraden!” aldus Fred. Van 2002 tot 2018 was hij lid van de landelijke vereniging Heren 60+ en iets later werd Wieke lid van Dames 55+: "Met een groep van ca. 20 hockeyers en hockeysters zijn we met de fiets in een week of 5 naar onder meer Rome, Berlijn en Praag gereden, prachtige ervaring. Maar ook aan hockey komt een eind.
In 2001 ben ik in Leusden gestopt en vorig jaar, 2018, bij Heren 60+ want zo snel mogelijk vooruit lopen gaat inmiddels even snel als achteruit lopen. Gek, maar ik mis het eigenlijk niet.”

Dat komt wellicht omdat Fred nog genoeg andere hobbies heeft. Zo fietst hij in de zomer met Wieke vele kilometers in Nederland en schrijft hij dagelijks voor HR-Kiosk.nl over nieuwe wetten en onderzoek om het gebied van HRM. Bovendien is Fred bijzonder muzikaal. Hij heeft vroeger piano gespeeld, ook in bandjes, en sinds zijn 65e verjaardag (!) speelt hij spinet, minimaal een half uur per dag. Eenmaal per maandag komt er een goede fluitiste bij Fred thuis om samen te spelen en Wieke speelt cello in het orkest Clique Panique, dat al meerdere keren bij MHC Leusden heeft opgetreden.

"Ik verveel mij niet”, zegt Fred, en die indruk krijgen wij ook! Want naast dat alles draait Fred op onze vereniging al vele jaren bardiensten, doordeweeks en op zondagochtend. Fred: "Steunend en zuchtend kwamen de hockeyers binnen…. te laat naar bed gegaan of door de alcohol? Ik dacht, keiharde muziek is hier niet op z’n plaats, klassiek past beter. Dat heb ik een jaar volgehouden…. Die bardiensten hoop ik nog lange tijd te doen. En, ik probeer rechtop te lopen, je mag mij daarop wijzen!”
Zullen we doen, Fred! Wij hopen je nog vaak achter de bar te zien!

Mieke van Hassel | november 2019
  • Benieuwd wie onze andere Bijzondere Leden zijn? Klik hier!
  • Meer lezen over andere oudertaken en vrijwilligerswerk? Klik hier!
  • Wil jij een bijdrage leveren als vrijwilliger? Neem contact op met de vrijwilligerscommissie!
  • Eerder verschenen interviews nalezen? Log in op LISA Team en ga naar Club > Documenten > In the Spotlight!

3-12-2024 Algemeen nieuws