column: Going bananas!

De meeste hockeyliefhebbers weten, denk ik, wel dat een strafcorner niet boven de plank in het doel geslagen mag worden. Maar net als bij veel andere hockeyregels gelden daar wel een paar kanttekeningen bij.

Zo geldt deze regel alleen voor het eerste schot op doel. Lijkt logisch, maar ik heb wel eens meegemaakt dat in de cirkel een strafcornervariant in werking trad waaraan werkelijk elke aanwezige aanvaller meedeed, waardoor ik eigenlijk allang weer was vergeten dat we met een strafcorner bezig waren. Toen uiteindelijk een schot volgde dat strak in de bovenhoek landde vond ik dat een goeie goal en de rest ook. Maar ik had hem dus eigenlijk moeten afkeuren.

Ik wil eigenlijk op dit punt al meteen een eerste TIP weggeven. Soms is het namelijk handig om het spel vooral door te laten gaan als niemand ziet wat jij wél ziet. Voorbeeld: voor jou lijkt het erop dat een verdediger als laatste de bal heeft geraakt. Maar de aanvallers trekken zich weer terug om de uitslag op te vangen en de verdediger in kwestie legt de bal met een onschuldig gezicht op kop cirkel. Dan heb je het waarschijnlijk fout gezien en zou ik vooral niet ingrijpen als je nog niet een lange corner hebt aangegeven.
Maar in het geval van de hoog ingeschoten strafcorner is - gezien het gewicht van de beslissing – het een betere optie om te fluiten en eventueel uit te leggen waarom.

De term 'hoog' lijkt vrij duidelijk, maar ook daar moet je als scheids even bij nadenken. Alles hoger dan 'de plank', namelijk 46 centimeter, zien we in dit verband als hoog. Het meetpunt echter is de doellijn. Je moet dus bij zo'n shot het beeld van de bal op de doellijn even in je hoofd bevriezen en dán besluiten of ie boven de plank was. Lastig dus, maar gelukkig is het in de praktijk meestal vrij duidelijk. Voor de twijfelgevallen een tweede TIP: als een bal met een lichte boog op doel wordt geschoten en hij raakt net de bovenkant van de plank, dan is ie op de doellijn er zeker boven geweest, of er moet wel een héle sterke wind staan. Zie je meteen na het schot dat de bal zeker boven de plank gaat eindigen (bijv. in de kruising), dan moet je hem al direct affluiten.
Daarnaast moet je het schot ook nog beoordelen op gevaar, want het is een misverstand dat een schot op doel nooit gevaarlijk kan zijn. Bij een strafcorner geldt in elk geval de regel dat er sprake is van gevaarlijk spel wanneer een verdediger binnen 5 meter van de bal is en op of boven zijn knie wordt geraakt.

En dan hebben we nog het bananenschot… Van het weekend had ik er weer eentje. Op onbewust geniale wijze vertrok de bal bij de schutter na diens slag relatief langzaam, maar wel vrij stijl omhoog richting doel. Samen met de andere aanwezige spelers volgde ik met belangstelling de baan van het schot. De bal plofte iets achter de doellijn neer en was dus uiteindelijk laag genoeg voor een goal. Zou dit bananenschot tegen de plank gekomen zijn, dan is het een behoorlijke zekerheid dat hij op de doellijn erboven was.

Naast je management-skills moet je als scheids dus ook over een redelijk natuurkundig inzicht beschikken of op zijn minst de werking van de zwaartekracht op de bal goed begrijpen en afstanden kunnen inschatten! Helaas is er vaak geen tijd om je meetlat erbij te pakken of een herhaling terug te kijken. Je moet het dus doen met je eigen inschatting en die is weliswaar leidend maar soms moeilijk te maken. Je hebt waarschijnlijk echter al wel gemerkt dat de term '5 meter' bij het hockeyspel vaak terug komt. Derde TIP: om even te 'voelen' hoe ver dat eigenlijk is, kun je gebruik maken van de stippellijntjes die op precies 5 meter van de cirkel voor een ander doel zijn getrokken. Welke reden die lijntjes wél hebben komt vast aan bod als we het een andere keer weer over de strafcorner hebben.

Hartelijke groet van Serge, april 2019

Serge Linneweever is scheidsrechter CS+ Expert van onze vereniging. Als lid van de arbitragecommissie zorgt hij voor de opleiding, coaching en inzet van onze scheidsrechters. Bovendien fluit hij zelf met grote regelmaat de wedstrijden van onze teams. In deze column deelt hij zijn ervaringen met jullie, altijd vergezeld van een constructieve… TIP van Serge!

---------------
MHC Leusden beschikt over een prachtige poule, goed opgeleide scheidsrechters. Dankzij de inzet van onze scheidsrechters kunnen alle hockeyers op ieder niveau elke week lekker hun wedstrijden spelen!

18-4-2024 Algemeen nieuws