in the spotlight: Serge Linneweever, trainer en scheidsrechter CS+

22-2 Nieuws Vrijwilligers zijn voor een sportvereniging van onschatbare waarde; wij kunnen niet zonder! Met ‘in the spotlight’ zetten wij elke maand een vrijwilliger in het zonnetje. Deze maand had Mieke een zeer prettig gesprek met Serge Linneweever, trainer en scheidsrechter CS+!

Het is nog niet zo heel lang geleden dat Serge de weg naar onze hockeyclub vond: in 2013 bezocht hij de website van MHCL en heeft hij zich meteen aangemeld als trimmer. Hij had al eerder gehockeyd en vond het een goed idee om de stick weer op te pakken. Bij zijn inschrijving heeft Serge direct aangegeven wel wat voor de club te willen doen. Hij voelde zich snel thuis op de club, heeft zijn scheidsrechterskaart gehaald en is wedstrijden gaan fluiten. Nu - na 6 jaar - is Serge een zeer betrokken verenigingslid. Hij geeft training aan de trimmers op de maandagavond, is CS+ scheidsrechter én is lid van de arbitragecommissie!

Serge: "De scheidsrechters zijn met z’n tweeën tijdens een wedstrijd eigenlijk ‘het derde team’ op het veld. Het leuke van het fluiten zit ‘m voor mij in deze samenwerking. Het spel gaat soms snel, overtredingen zijn niet altijd gemakkelijk vast te stellen en het is daarom belangrijk elkaar te helpen. Omdat het niet de bedoeling is om in elkaars cirkel of voor elkaars voeten te fluiten moet dat subtiel gebeuren, bijv. door oogcontact of een afstemmomentje als het spel even stil ligt. Als je elkaar weet te vinden heb je het goed voor elkaar en sta je sterker.
Daarnaast probeer ik tijdens het spel zoveel mogelijk ‘one of the guys’ te zijn. Als scheids-rechter ben je er niet alleen om de spelregels te bewaken, maar ook om goed en mooi hockey te bevorderen door dat niet in de weg te zitten.  Dus: niet pietluttig fluiten, zo nu en dan een beslissing toelichten en begrip tonen voor kleine frustraties door je een beetje in te leven in de sporter. En: niet te ver boven de spelers gaan staan. Natuurlijk zijn de scheidsrechters ‘de baas’ over de wedstrijd en moet je dat ook uitstralen, maar met een goede balans tussen overwicht en onzichtbaarheid herinneren spelers en coaches zich achteraf vooral een goede wedstrijd, en niet de scheidsrechter. Als dit lukt en de samenwerking met mijn collega en de spelers was plezierig, dan heb ik een leuke wedstrijd gefloten!”

De arbitragecommissie – die naast Serge uit Edwin van Ditmarsch, Robert Feith, Eddy Haket, Nardy Dietz en Yoon Schaeffer bestaat – organiseert de arbitrage van de jeugd- en seniorenwedstrijden op het veld en in de zaal én verzorgt de opleiding van onze scheidsrechters. Binnen de commissie heeft iedereen een specifieke taak. Serge houdt zich bezig met de opleiding van de clubscheidsrechters bij de A- en B-jeugd en met de begeleiding van scheidsrechters binnen de breedteteams, samen met Eddy. Hierbij ligt hun aandacht met name bij het opsporen van getalenteerde jeugdscheidsrechters om hen op te kunnen leiden tot CS+ (of zelfs verder). En dat is geen eenvoudige klus.

Serge: "Ik zie vooral bij beginnende scheidsrechters regelmatig dat ze ongerust zijn over reacties van spelers en begeleiders op hun beslissingen. Dat varieert van een lichte spanning tot een soort van doodsangst. Gelukkig meestal onterecht. Ik krijg er echt energie van als ik zie dat een nieuwe scheidsrechter ineens zelfvertrouwen krijgt en in een wedstrijd groeit  als na zijn eerste fluitsignaal iedereen gewoon doet wat ie aangeeft! Minder leuk is dat je soms ziet dat een scheidsrechter van 15 het heel moeilijk heeft als een coach op een onbehoorlijke manier duidelijk maakt het ergens niet mee eens te zijn. Natuurlijk zijn niet alle scheidsrechters toptalenten en worden er soms fouten gemaakt, maar je hoopt toch dat respect en fatsoenlijke communicatie het minimale is dat je van elkaar mag verwachten. Soms is het nodig de jeugdige fluiters hierin bij te staan of coaches te adviseren hun gedrag een beetje aan te passen en dat is een van de taken die ik op zaterdag met mijn collega’s probeer in te vullen. Maar gelukkig voert het geven van terechte complimenten en het bekijken van leuke wedstrijden de boventoon!”

Zo steekt Serge dus – naast zijn werk als consultant bij Nationale Nederlanden - als vrijwilliger behoorlijk wat uurtjes vrije tijd in de club: naast de hele zaterdag nog zo’n 4 uur per week, wat bij de voorbereiding van de scheidsrechtersexamens wel tot 8 uur per week kan oplopen. Maar wat je met plezier doet is geen straf en Serge hééft dat plezier. Hij ervaart MHCL als een heel gezellige club, waar het goed geregeld is, de communicatie binnen de vereniging goed verloopt en je inspanningen voor de club worden gewaardeerd!
Op mijn vraag of hij nog andere ambities heeft binnen MHCL zegt Serge dat hij in de toekomst graag achter de bar zou willen staan…. en dat lijkt ons ook heel gezellig!

Dank Serge, voor het leuke interview en al je inspanningen voor onze club! Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: de vereniging kan niet zonder de vrijwilligers!

Mieke van Hassel | februari 2019

• Meer lezen over scheidsrechter worden? Klik hier!
  • Meer lezen over andere oudertaken en vrijwilligerswerk? Klik hier!
  • Wil jij een bijdrage leveren als vrijwilliger? Neem contact op met de vrijwilligerscommissie!
  • Eerder verschenen interviews nalezen? Log in op LISA Team en ga naar Club > Documenten > In the spotlight!

22-2-2024 Algemeen nieuws