Dicht vanwege het coronavirus: wat betekent dat voor de club?

De Nederlandse overheid heeft zondagmiddag 15 maart besloten dat alle sportverenigingen /-complexen in Nederland hun deuren moeten sluiten, in elk geval tot en met 6 april. De KNHB heeft bovendien alle wedstrijden afgelast tot en met 6 april, een maatregel die voor alle teams is genomen ongeacht niveau en competities. Ook het hockeycomplex van MHC Leusden is gesloten; t/m 6 april zullen er geen trainingen, wedstrijden en bijeenkomsten op de club plaatsvinden.

Bovendien zijn op 23 maart extra maatregelen bekend gemaakt in de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus, waaronder het verbod op groepsbijeenkomsten t/m 1 juni. De verwachting is dat dinsdag 31 maart door de overheid zal worden besloten of de sluiting van horeca, scholen en sportgelegenheden langer gehandhaafd wordt.
Het is nu dus nog niet mogelijk om aan te geven wanneer de vereniging weer open mag en of, hoe en wanneer afgelaste competitiewedstrijden worden ingehaald. Alles is afhankelijk van de ontwikkelingen van het coronavirus en die wijzigen per dag, dus er zijn nog diverse scenario’s mogelijk.

Het is ongelooflijk jammer dat de 2e seizoenshelft zo verloopt, net nadat we zo lekker weer met veldhockey waren gestart. Het prachtige weer van de afgelopen dagen roept ons bovendien naar de hockeyvelden….! Maar ieders gezondheid gaat boven alles en we hebben dan ook alle begrip voor de genomen maatregelen. Het is niet anders; we móéten allemaal – jong en oud – afstand tot elkaar bewaren om de verspreiding van dit akelige virus zoveel mogelijk te beperken en onszelf en anderen ertegen te beschermen.

Een dreun
De sluiting van de club is niet alleen in sportief opzicht, maar ook financieel een grote dreun. Onze barverkopen vormen een enorm belangrijk deel van onze inkomsten en die vallen nu weg. Om de operationele kosten te beperken is dan ook afgelopen week voor onze vijf vaste medewerkers arbeidstijdverkorting aangevraagd. Bovendien worden er geen vrijwilligersvergoedingen meer uitgekeerd.

Hoe verder?
Op dit moment is het nog niet mogelijk om iets te plannen. Zodra dat kan zullen we onder meer de mogelijkheden onderzoeken om bijvoorbeeld in de zomer open te blijven. Het is immers ook nog maar de vraag of we allemaal wel op zomervakantie kunnen. En vanzelfsprekend zullen we gaan uitwerken hoe bijv. de teamindelingen voor volgend jaar moeten gaan plaatsvinden.

Overigens zitten we ook niet helemaal stil; zo hopen we jullie half april te kunnen informeren over het nieuwe selectiebeleid!

ALV
We hopen jullie in de ALV van juni (nu gepland op 3 juni, als die datum verandert hoor je dat natuurlijk) te kunnen informeren over de impact van de sluiting van de vereniging en over het vervolg. Mocht er eerder nieuws zijn dan horen jullie dat natuurlijk direct!

Stay safe en blijf in beweging!
Voor nu zeggen wij: blijf gezond! Houd fysiek afstand tot elkaar maar vergeet niet elkaar aandacht te geven. Zorg goed voor jezelf en anderen. We hopen van harte elkaar begin van de zomer weer in goede gezondheid op de club te kunnen ontmoeten!

Meer informatie over de invloed van het coronavirus op de hockeysport vind je op de website van de KNHB en veel gestelde vragen over het coronavirus en sport op de website van NOC*NSF.

28-3-2024 Nieuws van het bestuur