Geen hockey? Blijf wel aan je conditie werken!

T/m 6 april de club dicht betekent minimaal 2,5 week geen training en geen wedstrijden. We hebben nog geen idee hoe het verder gaat lopen en of we daarna het veld weer op kunnen. Maar áls we het veld weer op mogen willen we allemaal wel vlammen, natuurlijk! Dat gebeurt niet als we vanaf vandaag stoppen met bewegen, dus is ons advies aan al onze hockeyers: blijf aan je conditie werken!

Dat kan namelijk ook heel goed alleen of samen met een vriend(je) of vriendin(netje). Bovendien wordt het de komende weken mooi voorjaarsweer dus kun je lekker naar buiten. Ga joggen of hardlopen, skeeleren of skaten, fietsen, doe krachttraining of ga desnoods (serieus!) touwtje springen, maar vooral: beweeg!

Joggen en hardlopen
In beide gevallen gaat het om lopen, maar er is een verschil. In het geval van 'joggen' loop je rustig, op eigen tempo de afstand of de tijd die je wilt, met de bedoeling in conditie te blijven. Met 'hardlopen' train je op verschillende manieren om uiteindelijk telkens je beste tijden te verbeteren en daardoor ook je conditie naar een steeds beter niveau te tillen.

Als je gaat hardlopen moet je dat wel zorgvuldig opbouwen, bijv. m.b.v. een trainingsschema. Apps zoals Hardlopen met Evy of Runkeeper kunnen je daar goed bij van pas komen!
Ga verder alleen hardlopen als je over goede hardloopschoenen beschikt, dat is echt belangrijk. Hockey- en hardloopschoenen zijn heel verschillend; ze geven op een andere manier steun en hebben een andere zool. Hardlopen op hockeyschoenen kan blessures opleveren en is niet goed voor je knieën en liezen.

Skeeleren en skaten
Ideaal om je conditie mee op peil te houden en je traint er ook nog eens heel veel spiergroepen mee. Met skeeleren train je de onderbenen, billen en buik. Je onderbenen gebruik je voor het afzetten en door de gehurkte houding die je aanneemt bij het skaten worden de billen getraind. De buikspieren worden getraind doordat je tijdens het skaten evenwicht moet houden. Met een half uurtje skaten verbrand je ongeveer 300 calorieën. Dat is dus best een intensieve work-out!

Fietsen
Als je al fietsend je conditie wilt verbeteren, is het aan te raden te beginnen met drie korte ritten in de week, van ongeveer 40 minuten. Dit kun je langzaam uitbouwen, tot je maar liefst vijf tot zeven keer per week in het zadel zit. Varieer met de lengte van je tochten, zodat je niet uitgeput raakt of blessures krijgt en je lichaam de kans heeft te herstellen. Wil je nog iets meer uitdaging op de fiets? Dan is wielrennen of mountainbiken misschien iets voor jou!

7 Krachtoefeningen voor thuis
Krachttraining is een goede manier om aan je spieren te werken. Door je spieren te trainen, werk je namelijk aan een goede houding, je energieniveau en je vetverbranding. Er zijn op internet allerlei voorbeelden te vinden van goede krachtoefeningen voor thuis, maar we hebben er 7 voor je uitgelicht: klik daarvoor op de bijlage van dit artikel!

Maar het belangrijkste is: blijf bewegen. Want als er iets slecht is voor je conditie, dan is het wel wekenlang stilzitten! En vergeet niet….
  1. je warming-up: Misschien een beetje een standaardwaarschuwing, maar het blijft verbazend hoeveel mensen stijf en koud hun huis uit rennen. Je spieren hebben écht tijd nodig om dat bloed goed aan het stromen te krijgen. Geef je ze die gelegenheid niet, dan vraag je bijna om blessures.
  2. te zorgen voor hersteltijd: Na een flinke krachtsinspanning heef je lichaam tijd nodig om te herstellen. Ga dus niet een week lang elke dag als een dolle hardlopen, maar bouw het rustig op en beperk je tot 3x per week.
  3. te luisteren naar je lichaam: Let altijd goed op de signalen die je lichaam geeft. Je mag best ‘s over wat grenzen heen om je conditie op te bouwen, maar dat wil niet zeggen dat je bij hevige pijn lekker door moet blijven gaan. Voorkom blessures!

16-3-2024 Algemeen nieuws Krachttraining - 7 oefeningen in 30 minuten.pdf