in the spotlight: Lot Kroon en Sander Broekhuisen, coördinator en hoofdtrainer G/LG-hockey

Vrijwilligers zijn voor een sportvereniging van onschatbare waarde; wij kunnen niet zonder! Met ‘in the spotlight’ zetten wij elke maand een vrijwilliger in het zonnetje. Deze maand is dat een duo dat ‘hockey voor iedereen’ écht mogelijk maakt: Lot Kroon en Sander Broekhuisen, respectievelijk de coördinator en hoofdtrainer van ons G/LG-hockeyteam!

G/LG-hockey: wanneer, hoe, wat, voor wie en met wie? Dat zijn vragen die opkomen als je er van hoort…  In een notendop: G/LG-hockey is bedoeld voor iedereen vanaf 7 jaar met een (licht) verstandelijke beperking waardoor meedoen met leeftijdgenoten in het reguliere hockey moeilijk verloopt. Al ruim tien jaar heeft MHC Leusden een enthousiaste groep van ca. 12 G/LG-hockeyers die elke dinsdag (van 18.00 tot 19.00 uur) traint op ons mooie complex aan de Schammersteeg.
Lot Kroon en Sander Broekhuisen zijn de drijvende krachten achter dit topteam. Half september vroeg ik hen wat hen beweegt zo actief te zijn in de ondersteuning van het G/LG-hockeyteam van MHC Leusden en daar kwamen heel duidelijke antwoorden op.

Coen en Thijn zijn de kinderen van Lot. Zij zijn allebei lid van onze vereniging en hockeyen in het G/LG-team. Lot heeft de coördinatie van deze doelgroep 3 jaar geleden van Caroline de Kimpe overgenomen, die dit vele jaren achtereen had gedaan. Lot vond het leuk het stokje van haar over te nemen en zo iets terug te kunnen doen voor de club en de groep.
Lot heeft jaren als notarieel medewerker gewerkt op een notariskantoor in Huizen. Helaas was zij genoodzaakt met dit werk te stoppen om voor haar kinderen te zorgen, die beiden een beperking hebben binnen het autistisch spectrum. Sinds kort werkt Lot weer als parttimer bij Willemsen - de Koning.

Sander is de hoofdtrainer van de G/LG-groep, een rol die hij 3 jaar geleden heeft overgenomen van Tom Hilderink. Sander werkt bij een softwarebedrijf in Driebergen, waar oplossingen geboden worden voor personeelsplanning. Daarvoor heeft hij de opleiding anesthesiemedewerker gevolgd en is hij werkzaam geweest als analist op het klinisch, chemisch en hematologisch lab. Sander hockeyt zelf nu voor het 5e seizoen bij MHCL en speelt in Heren 3.

Sander vindt deze G/LG-groep erg leuk. De kinderen willen graag wat leren in spelvorm, maar zijn ook leergierig bij de technische en tactische hockeyoefeningen. Het is erg fijn om te zien dat de kinderen elke week weer enthousiast het veld op komen, fanatiek meedoen met het warming up-spel en daarna intensief bezig zijn met bal en stick. Sander: "Het plezier en de lol die we allemaal samen hebben staat voorop!”

De G/LG-groep traint het hele jaar door op dinsdagmiddag en dan is Sander met 5 andere vrijwilligers met hen aan het werk. De training wordt altijd afgesloten met een onderling partijtje. Het zou leuk zijn om af en toe een wedstrijdje tegen een andere hockeyclub te kunnen spelen, maar dat is nog niet zo gemakkelijk te organiseren omdat er dan ook beroep op de ouders gedaan moet worden. Lot en Sander vinden dit wel jammer. De groep heeft al wel aan 2 toernooitjes mee gedaan, waarvan het Taartentoernooi op 31 augustus j.l. op de hockeyvelden van Schaerweijde in Zeist. Dit was een groot succes en zeker voor herhaling vatbaar!

Wat óók als super leuk ervaren wordt is trainen met een ander jeugdelftal van onze eigen vereniging. Dit wordt door Lot en Sander geregeld, samen met trainers van een jongens- en/of meisjesteam. Maar het zou ook best fijn zijn dit eens met een heren- , dames- of veteranenelftal te doen!

Op mijn vraag wat Lot en Sander van MHC Leusden vinden, wordt enthousiast gereageerd. Sander voelde zich snel thuis bij de club. De sfeer is goed, het clubhuis gezellig en ook het elftal H3 bevalt hem prima. Lot is al heel lang bij de club betrokken, zij heeft zelf een aantal jaren bij Leusden gehockeyd, nog in de tijd van het oude clubhuis.
Beiden zijn blij met de inzet van de vele vrijwilligers bij de club. Vanaf dit seizoen helpt Astrid van Waart, de moeder van Elin, ook mee met de organisatie en coördinatie. Lot, Sander en Astrid hebben een aparte app-groep om snel te kunnen schakelen en daarnaast hebben zij regelmatig overleg gedurende het jaar.

Tenslotte maken zij van de gelegenheid gebruik om een oproep te doen: nieuwe, extra leden voor het G/LG-hockeyteam zijn van harte welkom, evenals een sponsor voor dit bijzondere, leuke team!

Lot en Sander, dank voor jullie verhaal en inzet en nog veel succes en plezier bij MHC Leusden!

Mieke van Hassel | september 2019

• Meer lezen over G/LG-hockey bij MHC Leusden? Klik hier!
  • Meer lezen over andere oudertaken en vrijwilligerswerk? Klik hier!
  • Wil jij een bijdrage leveren als vrijwilliger? Neem contact op met de vrijwilligerscommissie!
  • Eerder verschenen interviews nalezen? Log in op LISA Team en ga naar Club > Documenten > In the Spotlight!

23-9-2024 Algemeen nieuws