in the spotlight: Dick van Waning en Mieke van Hassel, doorgewinterde trainers!

Vrijwilligers zijn voor een sportvereniging van onschatbare waarde; wij kunnen niet zonder! Met ‘in the Spotlight’ zetten wij elke maand een vrijwilliger in het zonnetje. Deze maand zijn dat er twee: Dick van Waning – trainer van ons Fithockeyteam – en Mieke van Hassel – trainer van het G/LG-team en… inderdaad, de vaste ‘reporter’ van In the Spotlight!

Het verbindende element in dit dubbelinterview is ‘Fithockey’. Vijf à zes jaar geleden opgezet door Eric Lucassen, sindsdien enthousiast opgepakt door trainer Dick Van Waning. Mieke van Hassel is de vaste interviewster van deze column, In the Spotlight. Het leek ons leuk om ook háár eens in die schijnwerper te zetten en bovendien heeft zij de afgelopen weken Dick vervangen als trainer voor…. Fithockey. Daarmee is het cirkeltje helemaal rond!

Twee doorgewinterde trainers dus! Dick – voormalig sportdocent – is al sinds 1978 betrokken bij MHC Leusden. Eerst als speler bij de Veteranen C en B, vervolgens als coach van de jeugdteams van zijn zoon en dochter, later als trainer van Veterinnen C. En pas vorig jaar is hij gestopt als trainer van de trimhockeyers.
En nu dus trainer van de Fithockeyers, een gezellige groep van ca. 12 mannen en vrouwen van 65 à 70 jaar (maar ook enkele deelnemers van 80!). Elke woensdagochtend van 10 tot 11 zien zij elkaar op de club, om te trainen, voor een gezellig kopje koffie en om nieuwtjes over onder meer de club uit te wisselen! Fithockey is een veilige sport. Er wordt gespeeld met een zachte stick (knots) en een zachte bal. Om mee te doen hoef je geen hockeyer te zijn (geweest); het gaat om de sociale contacten en om gezond blijven en trainen betekent in dit geval: in beweging zijn, lenig blijven, buiten zijn. Fit-hockey is niet prestatiegericht, het gaat om het spelletje! Superbelangrijk voor met name ouderen!

Mieke van Hassel – voorheen radio diagnostisch laborante – is in 1981 lid geworden van onze vereniging en speelde bij de Veterinnen. Het hele gezin Van Hassel (Mieke, haar man Kees en hun 3 kinderen) heeft zich altijd met veel enthousiasme bezig gehouden met coachen, trainen, feesten organiseren, toernooien, etc. op MHC Leusden! Mieke was tot tweemaal toe secretaris in het bestuur, was lid van de Jeugdcommissie, van de TAG (Technisch Advies Groep) en jeugdcoach. Ze heeft binnen onze vereniging het trimhockey opgezet en het is dan ook geen wonder dat zij in 1995 tot Erelid is benoemd!

Na een oproep van Lotte Kroon (voorzitter G/LG-hockey) werd Mieke vorig jaar trainer van het G/LG-team. Iets waar zij enorm veel plezier aan beleeft: "In het begin vond ik het best moeilijk, maar nu gaat het erg goed en leuk en ik vind het enorm dankbaar werk” vertelt Mieke, "Voor de groep van ca. 12 kinderen staan 5 à 6 trainers en de aanpak verschilt per kind. Het is een groep die zich kenmerkt door diversiteit. Het zijn bijzondere, erg leuke kinderen en er is een variëteit aan leeftijden en karakters!” Het G/LG-team traint elke dinsdagmiddag van half 6 tot half 7, waarbij begonnen wordt met een spelletje, zoals tikkertje. En na de training staat er altijd wat te drinken klaar.

Dick en Mieke gaan ‘door zolang het kan’, zeggen ze allebei. Het vrijwilligerswerk brengt hen contact met anderen en dat ervaren ze als bijzonder zinvol. Het uitwisselen van nieuwtjes, elkaar spreken, samen bezig zijn – het houdt je scherp en fit!
Overigens geldt voor beiden dat hockey niet het enige is waar ze zich mee bezig hielden of houden; zo is Dick jarenlang actief in de kluscommissie geweest en is Mieke actief als vrijwilligster bij Kunststichting Hazart in Soest, waar zij exposities mee organiseert.

Mieke: "Waarom ik vrijwilligerswerk doe? Voor de club, omdat het voldoening en tevredenheid geeft en sociale contacten. En bovendien: voor wat hoort wat.” Dick beaamt dat volmondig: "Vrijwilligerswerk zit in je!”
En daar heeft MHC Leusden het maar mee getroffen! We zijn blij met jullie, Dick en Mieke!

Marjan Schaapman | juni 2019
Dit was de laatste In the Spotlight van seizoen 2018-2019.
Volgend seizoen zijn de interviews weer van Mieke zelf!

19-6-2024 Algemeen nieuws