in the spotlight: Robèrt Feith, bevlogen jeugdcoach

Vrijwilligers zijn voor een sportvereniging van onschatbare waarde; wij kunnen niet zonder! Met ‘in the spotlight’ zetten wij elke maand een vrijwilliger in het zonnetje. Deze maand is dat de coach van het jongens-jeugdteam JB3: Robèrt Feith!

De afspraak voor het interview kwam begin mei tot stand na enige aarzeling bij Robèrt. Aarzeling omdat hij dit jaar al zoveel in the picture heeft gestaan; in oktober met de reis naar Ierland, vorige maand als één van de 10 genomineerde Uitblinkers. "Het moet niet om mij gaan”, zegt hij, "Het is hún sport, het team is het belangrijkst, ik wil daar dienstbaar aan zijn”. En daarmee zegt hij meteen eigenlijk alles wat in de rest van het gesprek ook naar voren komt: bijdragen aan de ontwikkeling van de jeugd, ze iets meegeven, daar gaat het om!

Robèrt is getrouwd met Marijke en vader van de tweeling Jochem en David. Zij hockeyen al zo’n 10 jaar bij MHC Leusden. Na het eerste jaar aan de zijlijn te hebben doorgebracht vroeg Marc Stikvoort, destijds voorzitter van de Jeugdcommissie, of hij zou willen coachen. Robèrt had weliswaar zelf geen hockey- maar wel voetbalervaring. En – misschien wel het belangrijkste – beschikt over tactisch inzicht en weet hoe je jeugd motiveert en een team creëert. "Techniek leren ze wel op de club”, zegt Robèrt, "daar hebben we goeie trainers voor.” Niettemin betekende starten met coachen voor hem ook zelf starten met hockey; bij de trimmers. Helaas moest hij die prille hockeycarrière enkele jaren geleden opgeven als gevolg van een lelijke knieblessure.

De passie voor de ontwikkeling van kinderen en jongeren komt niet uit de lucht vallen, want dat is altijd al de rode draad in Robèrts werkzame leven geweest: als jongerenwerker, als begeleider van langdurig werkzoekenden en bij werkzaamheden in het MBO en HBO. Sinds een jaar of vier is hij algemeen secretaris van YMCA Nederland. ‘De YMCA daagt mensen uit om hun talenten te ontdekken en in te zetten. Ze werkt vooral met, voor en door jongeren’ staat op de website te lezen en dat is precies waar Robèrt zich mee bezig wil houden. Jongeren helpen om zich te ontwikkelen ten behoeve van een betere samenleving. Wereldburgerschap stimuleren door grenzen te verleggen. Elk kind op vakantie. "Dat staat heel dicht bij mij”, zegt Robèrt, "Ik ben ervan overtuigd dat de volgende generatie het beter gaat doen dan ik. Het is geweldig om jongeren – en dan in het bijzonder ook de meer kwetsbare – te inspireren en te begeleiden in ‘het wereldwijs’ worden.”

Coachen gaat voor Robèrt over het creëren van verbinding. "Als je als team hetzelfde doel nastreeft, als je een kind weet uit te dagen tot net buiten z’n comfortzone zodat hij zich kan ontwikkelen, als de jongens zich durven uit te spreken en zich veilig voelen, dan is het geslaagd. Ik zeg wel eens: er staan niet voor niets lijnen om dat veld. Laat erbinnen wat daar moet blijven”, vertelt hij. En: "Om een hecht en veilig team te creëren is oprechte interesse in de persoon nodig, goed luisteren en soms ook jezelf als coach kwetsbaar op durven stellen.” Dat belang van verbinding gaat overigens verder dan het team. Eenheid en gezelligheid komen pas echt samen met de ouders, managers en collega-coaches. Dus wordt er jaarlijks met alle ouders ge-bbq’t bij YMCA in Den Treek. "En de samenwerking in de afgelopen jaren met Erik, Will, Guido, Alet en Larissa was en is superfijn!”.

Dus….. volgend jaar weer? Dat blijkt, zoals elk jaar, niet vanzelfsprekend. "Mijn zoons moeten wel willen dat hun vader zich met hun sport bemoeit.” Bovendien heeft Robèrt de afgelopen jaren in de JC- en JB-lijn een team mogen coachen met vrij gelijkwaardige spelers qua sterkte en motivatie. Zo’n soort team zou een reden kunnen zijn om door te gaan. Of hij zichzelf weer kan motiveren tot het coachen van een ‘echt’ gevarieerd breedteteam, betwijfelt hij. "Ik ben een fanatieke coach en ik kan slecht tegen m’n verlies”, zegt hij. "Van de gedrevenheid en motivatie van de jongens krijg ik energie. Samen ervoor gaan. Als je dán verliest is het jammer, maar je hebt er met elkaar voor geknokt.”
Maar ondertussen is Robèrt dit seizoen wel gestrikt door de arbitragecommissie om, vanuit zijn ervaring als coach, mee te denken over versterking van de pool met jeugdige scheidsrechters. "Want als je lid bent van een vereniging, dan moet je er ook wat aan bijdragen”. Ofwel, áls we hem volgend jaar niet als coach terugzien, dan kan het zomaar wel gebeuren in een andere rol.
Ook trouwens buiten de club, bijvoorbeeld in zijn ‘bijbaan’ als….. trouwambtenaar bij de gemeente Leusden! Want Robèrt trouwt jaarlijks ook nog zo’n 10 tot 15 stelletjes! "Echt cadeautjes”, zegt hij.

Op de vraag of hij tenslotte nog iets kwijt wil in dit interview volgt een warm pleidooi voor aandacht voor de breedteteams. "Het gaat om de kids”, zegt Robèrt, "Tuurlijk komen ze niet allemaal in Heren1, maar veel van hen zijn zó gemotiveerd, willen net zo goed veel leren en beter worden. En we willen allemaal het beste voor onze kids. Ze verdienen allemaal evenveel kwaliteit en plezier!”

Bedankt Robèrt, voor je inzet, je bevlogenheid, je enthousiasme en voor dit inspirerende interview!

onze vaste reporter Mieke is eenmalig vervangen door Marjan | mei 2019

• Meer lezen over andere oudertaken en vrijwilligerswerk? Klik hier!
  • Wil jij een bijdrage leveren als vrijwilliger? Neem contact op met de vrijwilligerscommissie!
  • Eerder verschenen interviews nalezen? Log in op LISA Team en ga naar Club > Documenten > In the spotlight!

19-5-2024 Algemeen nieuws