NIEUW! column: Coaches zijn ook mensen

Serge Linneweever is scheidsrechter CS+ Expert van onze vereniging. Als lid van de arbitragecommissie zorgt hij voor de opleiding, coaching en inzet van onze scheidsrechters. Ook fluit hij zelf met grote regelmaat de wedstrijden van onze teams. In deze nieuwe column deelt hij zijn ervaringen met jullie, altijd vergezeld van een constructieve… TIP van Serge!

Coaches zijn ook mensen

Ik heb lange tijd gedacht dat de communicatie en relatie scheidsrechter-coach tot een minimum moest worden beperkt. Vooral tijdens de wedstrijd en liever ook ervoor en erna. Tijdens mijn CS+ opleiding wees mijn docent mij er nog eens op dat een coach zich tijdens de wedstrijd nooit tot de arbitrage dient te richten, en zo was mijn overtuiging extra gesterkt en gegoten in brons.
Toen ik mijn eerste behoorlijk serieuze wedstrijd ging fluiten, een Super-B wedstrijd op Amersfoort, wist ik zeker dat ik vooral dát deel goed onder controle ging houden. Dat wist ik echt super zeker... Dat wist ik een beetje tè zeker. Toen de coach mij op een vrij rustige manier vroeg waarom een bepaald besluit was genomen, richtte ik me tot hem en gooide -als ware het een dijkdoorbraak- luidruchtig in één keer al mijn argumenten in zijn richting waarom ik vond dat ie zijn mond moest houden. De man keek mij verschrikt aan en die gezichtsuitdrukking is de rest van de wedstrijd zo gebleven. Het heeft dus wel gewerkt (ik heb hem de rest van de wedstrijd niet meer gehoord), maar mijn reactie was volledig over de top. Mede door de reacties vanaf de zijlijn had ik zelf ook vrij snel door dat er iets aan mijn reactie niet klopte. Ik kan niet zeggen dat ik er de rest van de wedstrijd verder lekker bij was. Ik zou dat in het vervolg anders gaan doen.

Hoe ga je om met het toepassen van een regel versus het ‘managen’ van een wedstrijd? Een coach is een hockeyliefhebber. Iemand die vanuit zijn team reageert, die wil winnen en die met zijn emoties in de wedstrijd zit. Logisch. Het is aan jou, als scheids, om aan te geven waar je grenzen liggen op het moment dat hij zich tot de arbitrage richt. Een opmerking moet kunnen en soms moet je iets maar gewoon even niet horen. Maar, zoals ik van een collega heb geleerd: als het je gaat irriteren heb je jouw grens te pakken en moet je optreden. Om te beginnen met een normaal gesprekje. Rustig. Gebruik zijn voornaam, zoals je die bij het voorstellen hebt onthouden, dan komt het extra goed over.

Na mijn gefloten wedstrijd gisteren kwam de coach van de tegenpartij op mij en mijn collega af. Hij had net met 7-0 verloren en ik zette me schrap voor een verhaal over welke goals volgens hem allemaal niet terecht waren. Hij vertelde ons dat hij in een uitwedstrijd nog nooit zo goed gefloten was. Strak, het fysieke eruit en gewoon duidelijk.
Ik fietste met een glimlach naar huis en vertelde enthousiast, iets over de top, hoe leuk het contact met coaches vaak is.

Hartelijke groet van Serge, maart 2019

---------------
MHC Leusden beschikt over een prachtige poule, goed opgeleide scheidsrechters. Dankzij de inzet van onze scheidsrechters kunnen alle hockeyers op ieder niveau elke week lekker hun wedstrijden spelen!

31-3-2024 Algemeen nieuws