Verdachte e-mails in omloop!

We vernemen dat zogenaamde phishing-mails in omloop zijn bij LISA-gebruikers. Deze e-mailberichten verwijzen vaak door naar frauduleuze websites met als doel om uw persoonlijke gegevens te achterhalen. In de meeste gevallen is het vrij duidelijk dat het om een nep-mail gaat, maar helaas is dit niet altijd het geval.

Zo zijn er e-mails opgedoken vanuit een voorzitter@... e-mailadres die vraagt om een betaling en een mail vanuit een webmaster@... e-mailadres waarin wordt beweerd dat je e-mailadres geblokkeerd is, met het verzoek om een x-aantal bitcoins te betalen om deze te deblokkeren. Dat bleken dus nepmails! Wees alert op dit soort vreemde mails van 'bekenden' binnen onze club.

Welke (voorzorgs)maatregelen kun je nemen?
  • Als je naar onze website, LISA Team of LISA-ledenadministratiesysteem gaat (via de browser) dan kun je controleren of je in een veilige omgeving zit: er moet een ‘slotje’ staan voor de url in de adresbalk van browser).
  • Verander met regelmaat je wachtwoord en gebruik een veilig wachtwoord. Dat geldt voor alle leden én de commissieleden met toegang tot LISA en/of SmarterMail. Een veilig wachtwoord is NIET: geheim12345678 of letmein1234 of welkom123 of hockeyclub of webmaster of een wachtwoord dat je ook op andere sites of mailboxen gebruikt. Een veilig wachtwoord is een uniek wachtwoord dat bestaat uit hoofdletters en kleine letters, cijfers en leestekens in zo willekeurig mogelijke volgorde.
  • Je kunt op onze website-pagina Clubinfo > Organisatie zien welke commissie van MHCL welk mailadres in gebruik heeft namens MHC Leusden. Daarnaast gebruiken we de mailadressen [email protected], [email protected] en [email protected].
Heb je een mail ontvangen waarvan je de inhoud of de afzender niet vertrouwd? Neem dan contact op met de ledenadministratie, de secretaris of een commissielid om e.e.a. te verifiëren en/of te melden!

Kijk voor meer info over phishing op:

12-2-2024 Algemeen nieuws

Er zijn nog geen reacties, plaats uw reactie hieronder

Reageer nu!
Wil je reageren op het nieuws ?