in the spotlight: Nardy Dietz: duizendpoot van MHCL!

Vrijwilligers zijn voor een sportvereniging als die van ons van onschatbare waarde; wij kunnen niet zonder! Met ‘in the spotlight’ zetten wij elke maand een vrijwilliger in het zonnetje. Deze maand laten we jullie kennismaken met Nardy Dietz. Nardy vind je regelmatig achter de bar, maar vooral ‘achter de schermen’ is zij een duizendpoot ….

Nardy hockeyt zelf niet, maar heeft wel 3 kinderen die actief bezig zijn met de hockeysport. De jongste, Nienke, speelt in MB4, Maarten speelt in JA1 en Carlijn, de oudste, speelt op zondag bij Jong Dames II, maar is vanwege een verblijf van een half jaar in Denemarken even gestopt. Nardy volgt de wedstrijden zo veel mogelijk en voelt zich zeer betrokken bij de club. Wellicht is dat dan ook de reden van haar vele functies als vrijwilligster bij MHC Leusden.

Nardy doet alweer vier jaar het wedstrijdsecretariaat van de jeugd. Daarvoor was zij al drie jaar wedstrijdsecretaris Jongste Jeugd en twee jaar manager van het team van haar oudste dochter. Bovendien zit zij in de arbitragecommissie ‘om het overzicht te behouden’! Verder is Nardy eenmaal per twee weken vast kernlid bij de bar op de zaterdagochtend en is zij, samen met Fred Barkhuis, elke zondagochtend achter de bar te vinden bij de vroege jeugdwedstrijden en trainingen van de hockeyschool. En of het allemaal nog niet genoeg is beheert zij voor de zaalhockeywedstrijden ook nog een poule van betaalde jeugdscheidsrechters, die zo ervaring kunnen opdoen en een zakcentje bijverdienen.

Voor het wedstrijdsecretariaat is het noodzakelijk om iedere dag de mailbox te bekijken en alle binnengekomen mail te verwerken. De wedstrijdindeling gaat in drie blokken. Het eerste blok loopt van het begin van de competitie tot aan de herfstvakantie. Dan volgt – na de herindeling van de teams door de KNHB - het wedstrijdprogramma tot aan de winterstop. En in februari volgt de planning voor het laatste stuk van het veldhockeyseizoen. Het werk heeft dus echte piekmomenten, maar Nardy doet het met plezier!!

Nardy: "Het is soms echt puzzelen! Er zijn zoveel zaken waar rekening mee gehouden moet worden. Zoals de vaste tijden voor de elftallen die in de topklasse spelen, de jeugdcoach die zelf in een A- of B-team speelt en een team uit de C-, D- of E-jeugd coacht, verplaatsing van wedstrijden naar de zondag. En dan nog de ad hoc verzoeken van bijv. teams die (te) weinig spelers hebben en de planning van oefenwedstrijden!”

Zodra de planning klaar is wordt die door Nardy in het wedstrijdregistratiesysteem Sportlink van de KNBH ingevoerd. En dan volgt er nog een stukje nazorg want ná de wedstrijd moeten de wedstrijdformulieren, tegenwoordig allemaal digitaal, binnen twee dagen gecontroleerd en afgerond worden. Hiervoor moet trouwens nog wel eens een scheidsrechter of coach/manager achter de broek gezeten worden… Tenslotte is er regelmatig overleg met andere verenigingen uit het district en ca. drie keer per jaar met de KNHB.

Heb je dan nog tijd over voor een leven náást MHCL, vraag je je af? Ja hoor! Want Nardy werkt vier dagen in de week als apotheker bij de faculteit Diergeneeskunde in Utrecht. Ook speelt zij basklarinet bij de Koninklijke Amersfoortse Muziekvereniging in Amersfoort. Hiervoor wordt elke maandagavond gerepeteerd en regelmatig worden er concerten gegeven.

Kortom, die Nardy van ons is duidelijk een doener, sterk in het organiseren! Zij vindt het puzzelen in dit vrijwilligerswerk een uitdaging. Op mijn vraag wat Nardy van ‘onze’ hockeyvereniging vindt, antwoordt zij enthousiast dat het een gezellige club is met leuke mensen, waarbij de afgelopen jaren een duidelijk positieve ontwikkeling te zien is.

Voor mij is het duidelijk dat Nardy zeer terecht de Vrijwilligster van het jaar 2016 was!

Mieke van Hassel | januari 2019

• Meer lezen over oudertaken en vrijwilligerswerk? Klik hier!
  • Wil jij een bijdrage leveren als vrijwilliger? Neem dan contact op met de vrijwilligerscommissie!
  • Eerder verschenen interviews nalezen? Log in op LISA Team en ga naar Club > Documenten > In the spotlight!

22-1-2024 Algemeen nieuws

Reageer nu!
Wil je reageren op het nieuws ?